22. okt. 2021

Spis brød til Google Pagespeed Insights

#Data #Google #Online Marketing #SEO

Vi alle er enige om, at bekymringer er trælse.

Og hos mange marketingfolk, webmastere og SEO-genier finder man måske nogle af de allerstørste af slagsen.

Nemlig en dårlig Google Pagespeed score. Uuuuh… Læste du rigtigt? Ja, du gjorde.

Hos Checkmate vil vi gerne lege massører og kigge lidt på denne bekymring og se, om vi ikke kan få løsnet de spændte skuldre og nedsat perlesveden.

 

Lad os lige pensle op hvad Google Pagespeed Insigths egentligt er for noget.

Google lavede Pagespeed Insights som et effektivitetssporingsværktøj (wow et vildt ord, hva?).
Deres score går fra 0-100.

Det betyder på dansk at værktøjet har til formål at måle dit websites performance på både mobil og desktop.

Output vil advisere dig om de tekniske fejl, der kan hindre sitet i at loade hurtigt (deraf navnet pagespeed?) og ødelægge brugeroplevelsen.

Det kan jo virke ret logisk og optimalt, at en service bare kan levere en sådan rapport – HIGH five!

Men når noget virker for godt til at være sandt, så er det oftest for godt til at være sandt…

Hvad gør man så?

Som digitalt bureau er det meget normalt at køre daglige pagespeed tests for at kontrollere, om vores kunders websites er optimeret bedst muligt med en god og problemfri brugeroplevelse.

Om man er bureau eller ikke, så er det vigtigt at være opmærksom på, at når man anvender dette værktøj, så involverer det ikke nogen former for test af sidehastighed. WHAT?! … tænker du så.. er det ikke hele pointen?!

"

Jo, hastighed er vigtigt, men er målingen optimal?

Den hårde sandhed

Når man har med digital marketing, data, segmentering osv, så er der én fællesnævner, som omhandler, at man ser “the big picture”.

Det er måske netop det punkt, hvor de fleste misforstår Google Pagespeed Insights.

En klassisk fejl er, at køre en test på sit websites forside og resultatet gør, at du tænker “WHAT THE FUCK”. Men rolig, ven. Det er okay…

Hvis tallene ikke ser så gode ud, så fortvivl ikke – det kan selv kyndige tech folk skrive under på. Ingen grund til panik.

Den enkle sandhed er, at Google PageSpeed-score faktisk ikke betyder noget.

Vi ved, at det kan lyde mærkeligt, men hey – vi lever af digital marketing – så inden der går ren sølvpapirshat i den, så lad os forklare….

Mange er af den overbevisning, at Pagespeed Insights er nøglen til god indeksering på søgemaskinerne – det er forkert.

De fleste SEO-bureauer forsøger deres bedste for, at lade deres kunders websites have en hastighed på tre sekunder. Uanset om det er en opdateringer på websiet, SEO kampagner eller lancering af tilbud.

En lav score forhindrer ikke dit website i at ranke højt på din SEO indsats.

Hastighed på alle websites er selvfølgelig en faktor, som man skal tage alvorligt, men forstå at loadhastigheden på dit website kun er én af de 200 faktorer, som influerer, hvordan dit website ranker på søgemaskinerne.

Et par af de andre faktorer der spiller ind er; domænefaktorer, sitemap, health score, backlinks, brugerinteraktion osv. osv.

 

Google kigger på dit indhold og tænker;

“Denne artikel er fantastisk. Alt indhold er på plads, og det matcher de mange søgninger, der findes på relevante keywords”. Måske det tager seks sekunder at indlæse – men sandheden er, at Google ignorerer det.

Det ironiske ved digitale bureauer

Er det ikke mærkeligt, at de fleste digitale og SEO-bureauer også har en dårlig Pagespeed score?

På trods af den dårlig Pagespeed score, så rangerer de stadig godt, når det kommer til de mest grundlæggende SEO-termer på Google.

Lad os tage os selv om eksempel…

Checkmate er et digitalt bureau, og derfor vil vi gerne ligge højt på søgningen “digitalt bureau” på Google.

Vores Google Pagespeed Insights score er super lav.

Men alligevel ligger vi nummer 1 på “digitalt bureau”. Det er måske det bedste eksempel på at man skal tage Google Pagespeed med et gran salt, og forsøge at se bredere end en enkelt “karakter”.

Lad os samle op

Dét vi forsøger at sige er, at Google Pagespeed Insights er et værktøj, som skal anvendes med henblik på at give badetemperaturen på ens website, men set med forbehold for vind og vejr, som kan influere oplevelsen af en god svømmetur i poolen.

Inden du panikker, så tæl til ti og se om det hjælper – og hvis ikke, så giv os et kald og lad os fixe det.

4, 5, 6.... bare ring.

+45 71 7474 26

Læs mere SEO Juice

Tænk kommunikation før du beordrer nyt website

Læs nyhed