en
Creative digital agency
©2024

Hvad er en god konverteringsrate?

10. apr. 2019

#Analytics
#Annoncering
#Data
#Google
#Konverteringsrate
#Reklamebureau
#Statistik
#Tracking

Konvertering-hvad-for-noget? Et spørgsmål som rigtig mange stiller til både Google, reklame- og webbureauer…

Svaret hører til et af de der irriterende svar, hvor man aldrig rigtigt får et konkret svar. Det skyldes, at spørgsmålet faktisk indeholder en del af svaret… Ja nu bliver det langhåret, we know..

Start med at definere ‘godt’. Hvad er godt? Hvad er ‘godt nok’? Hvad er ‘slet ikke godt’?

Lad os lege at hvis jeg skulle fortælle dig, hvad en god konverteringsrate er – hvad ville du gøre med dette svar? Helt ærligt, tænk over det og se om du kan svare på det.

Jeg kunne sige, at det er 2%, 5% eller 10% – hvad så nu? Hvad vil du gøre anderledes? Hvis din hjemmesides konverteringsrate er allerede god, vil du så læne dig tilbage og slappe af? Hvis den er skidt, vil du arbejde hårdere?

Hvad jeg prøver at få dig til at forstå er, at du skal arbejde hårdere uanset hvad. WHAT?! Yes, den er god nok…

Det er værd at forstå, at konverteringsrater varierer HELT vildt!

For eksempel kan et dyrt produkt forvente en lavere konverteringsrate end et billigt produkt. Sælger du snørebånd eller juridisk rådgivning er det som at sammenligne pærer og bananer. Tilmed skal du overveje om din hjemmeside overhovedet er brugervenlig – hjælper designet dine besøgende med at konvertere sig til kunder eller til leads? Og tracker du det overhovedet?

Tonsvis af analyser er lavet for at besvare spørgsmålet omkring den gode konverteringsrate og hvad de fleste kommer frem til er, at “en god konverteringsrate generelt svæver omkring 2% til 5%”. Bum bum… Så var der jo et svar alligevel! Eller hvad?

“Det eneste 100% korrekte svar på “hvad er en god konverteringsrate” er; en god konverteringsrate er bedre end konverteringsraten fra sidste måned.”

Når det gælder optimering af konverteringsrater, skal du have en klar vision om dine mål og målgruppe. Hvad er formålet med dit website?

Uanset om du sælger e-bøger eller tamponer, skal du definere målet om, hvad du vil anse som en vellykket konvertering. Tracking af disse er nødvendige for at kontrollere, om du bevæger dig i den rigtige eller den forkerte retning. Nedenfor finder du 4 tips til at optimere din konverteringsrate.

1) Brug effektive overskrifter

Overskrifter er typisk det første, en besøgende ser, når de lander på din hjemmeside. En overskrift er et middel til at indpakke hele salgstalen i én fed sætning.

2) Strategiske CTA’er

En landingpage har ét formål – at erhverve noget fra dit publikum – det kunne være et telefonnummer eller en emailadresse. Ved at bruge en CTA (fancy forkortelse for “Call to Action”), fremmer du et sådant formål og instruerer dine besøgende til at handle på en bestemt måde.

3) Simpel navigation

Jo enklere din hjemmesides navigation er, desto mere sandsynligt vil det være for dine besøgende at blive på din landingpage for at benytte CTA (det fancy ord fra punkt 2).

4) Page load

Hastighed, hastighed, hastighed (det sagde hun også i går)

Hastighed på din hjemmeside spiller en vigtig rolle i, hvor godt din hjemmeside konverterer. Du kender det jo godt selv!

Du har travlt og skulle lige ind og købe den der pivfrække tricot dragt lavet af 100% alpaca uld, og hjemmesiden du tilgår loader og loader og loader og… You get the picture. Det gider du ikke vente på og således blev du ikke konverteret. Ingen er tålmodige længere. Vi forventer alle, at ting skal indlæses nu nu nu.

Således kom vi til vejs ende omkring konverteringsrater. Prøv dig frem med nogle af de ovenstående tips og hold ikke igen med kontakte dit digitale bureau eller bare os hos Checkmate, hvis du måtte have brug for en skulder at græde på.