23. maj 2023

En såkaldt pegefinger og behov for ansvarstagen

Husk, at når du peger på andre, peger tre fingre på dig selv.

Det var så nemt i gamle dage. 2 køn, mænd og kvinder, Beatles og Rolling Stones, protestanter og katolikker, en kop kaffe med og uden mælk. Ikke mange nuancer, men sådan er det bare ikke mere.

Kig på den digitale verden, opsplittet som den er i specialistenheder som SEO-bureauer, Social mediabureauer, webbureauer, designbureauer, content marketingbureauer, influencer marketingbureauer, og vi kunne blive ved, kunne vi.

Forvirret?

I dagens verden er virksomheder udsat for et væld af krav og udfordringer, når det kommer til deres digitale tilstedeværelse og ikke mindst marketing.

Det digitale landskab er i konstant udvikling, og det kan være svært for især små og mellemstore virksomheder at holde sig opdateret og samtidig tilpasse sig nye trends og teknologier.

Som digitalt bureau er vi vant til at samarbejde med andre bureauer, med det fælles mål at hjælpe vores kunder. Et eksempel kunne være, at vi afdækker design og udvikling af et nyt website, for efterfølgende at hjælpe Social media bureauet med at drive deres aktiviteter på hhv. Meta og Linkedin. Eller at sparre med SEO-bureauet om at ranke bedst på ønskede keywords. Der findes mange konstellationer.

Gennem årene har vi bemærket en fællesnævner, som desværre er en tung én af slagsen – nemlig hvem tager egentligt ansvaret?

Hvis man nu forestiller at et webbureau lancerer kundens website, og SEO-bureauet straks går i gang med arbejdet omkring søgemaskineoptimering, og samtidig tonser SoMe bureauet afsted med aktiviteter, som skal skabe trafik, leads eller salg. Så sidder kunden i midten med benene oppe og nyder udsigten med en lille sjus – tænker man måske…

Men virkeligheden er, at samarbejdet KUN bærer frugt, hvis alle tager deres ansvar lige alvorligt. Det gør de fleste – men når de mere kedelige ting pludselig opstår som f.eks. manglende tracking, dårlige konverteringsrater eller bare generel styr på GDPR-compliance, så kan det hele udvikle sig til en mudret affære, da det bliver nemt for de såkaldte “specialt-bureauer” at pege den varme kartoffel videre til én af de andre leverandører.

"

Samarbejde i mange konstellationer, ja, det er vigtigt, ellers ender det i kaos med de mange berømte kokke, der altid fordærver maden. Selvsagt.

Så tilbage til spørgsmålet; hvem tager det overordnede ansvar for den samlede opgave, så kunden ikke efterlades i et forvirrende limbo af violinspil og endeløse sørøverforklaringer?

Kunden ved jo ikke noget – det er derfor man har valgt at hyre bureauer. Misforstå ikke at vi mener, at kunder ikke ved noget – but you get the point.

Ansvaret skal tages seriøst og alvorligt. Det er der mange der gør – men desværre også mange der ikke gør.

Hos Checkmate tager vi hellere end gerne ansvarsfanen i hånden og ridder forrest på pony eller hest. Vi er et bureau, som så mange andre – men både vi og vores kunder oplever os mere, som en vigtig “afdeling” af deres virksomhed. Vi sidder godt nok eksternt, men agerer internt i forhold til vores kompetencer: design, udvikling og online marketing.

Det giver vores kunder én retning at pege fingeren hen imod, en såkaldt pegefinger.

Ring til os eller send en mail, hvis du vil høre mere om hvordan Checkmate kan tage ansvaret for jeres digitale marketing.

Bare klik og skriv

[email protected]

Læs mere SEO Juice

Har AI fyret kaffe latte mødet på bureauet?

Læs nyhed