en
Creative digital agency
©2024

Gode råd til overlevelse i domænejunglen

1. aug. 2018

#Analytics
#Annoncering
#CMS
#Data
#Design
#Digital Bureau
#Domæner
I de “gamle” dage var domænenavne meget vigtige for ens hjemmesides succes. Gælder det også i dag og imorgen?

Da søgemaskinerne i dag er blevet fantastisk intelligente, så kunne man fristes til at sige at det hele handler om kvaliteten af indhold og god SEO.

Dog er svaret ikke helt så simpelt… Dine hjemmesides succes vil altid afhænge af mange forskellige faktorer, som netop content af høj kvalitet, SEO, performance m.fl. Men hvis du undervurderer vigtigheden af at skaffe det rigtige domænenavn, er det lidt ligesom at tisse i bukserne. Det synes i starten som en god idé, da det varmer godt i buksen – men efter kort tid begynder det at blive lidt koldt og måske også at svige lidt. Ret træls.

En god måde at stille det op på er, at du skal tænke på dit eget hjem. Forestil dig, at du har renoveret alt indvendigt. Du har købt de fedeste møbler, det nyeste TV med surround sound.

Du har nu det perfekte hjem, men tænk nu hvis din hoveddør er fyldt med råd og hængslerne er helt runstne – pludselig er alt det fede ved dit hjem ligegyldigt, fordi du ikke lige tog stilling til hoveddøren.

“Dit domænenavn er din hjemmesides hoveddør – eller nærmere din forretnings hoveddør.”

Det er afgørende at førstegangsindtrykket hos dine besøgende, gør det lettere for dem at huske dig.

Vi vil have mere af mindre. Eller den klamme kliché – less is more.

Hold dit domænenavn kort, skarpt og “snappy”. At være kortfattet er et must inden for digital markedsføring. Hvis du undersøger ethvert marked, så vil du opdage at de bedste hjemmesider har korte domæner.

Det giver jo også mening – www.købdefedestenikesko.dk ser ikke ligefrem troværdig ud, vel? De gode gamle dage med keywords på keywords i søgefraser er for længst forbi. Det er spammy, gammeldags SEO, som du ikke ønsker at efterligne.

Tænk på dit brand

Du ved, at branding er vigtigt. Dit domænenavn skal være noget, du vil kendes ved, og ikke et keyword med en søgefrase. www.elpris.dk er langt mere “brandable” end www.sammenlignelprodukterogelpriser.dk.

www.elpris.dk er øjeblikkeligt genkendeligt, både fordi det nemt ruller af tungen, og fordi det er nemt for kunderne at identificere hjemmesidens formål.

Du kan altid lave research på hvilke ord, der har en bred søgevolume, for derved at finde det perfekte ord til dit brand, eller du kan bare finde på et helt nyt ord (f.eks. Google, Bing, Trivago og Zalando).

Kun bogstaver, please!

Der er mange holdninger, når det kommer til bindestreger og tal i domænenavne. Vores anbefaling er – lad vær.

Specialtegn gør dit domænenavn mere kompliceret, og ærlig talt, de får dig til at se billig ud. Ser man et domæne som www.køre-skole.dk, ved man straks, at du enten ikke har været hurtig nok til at købe www.køreskole.dk eller at du er for nærig til at købe det. Det er ikke det indtryk, du ønsker at kommunikere.

Hvad angår tal i domænenavne, så er det bredeste holdning at de er forstyrende og ofte kommer til at ligne tastefejl.

Vi kunne skrive meget mere omkring gode og dårlige domænenavne, men vi må stoppe her, da vi har en masse arbejde for vores kære kunder. Men er du i tvivl omkring dit næste domænenavn, så har vi hos Checkmate mange års erfaring i både gode og dårlige domæner.

Hold derfor ikke igen med at kontakte os – som digitalt bureau elsker vi domænenavne og ikke mindst skattejagten på det helt rigtige.