en
Creative digital agency
©2024

Skift til Google Analytics 4

27. jun. 2022

Et farvel til Universal Analytics

Universal Analytics er navnet på Google Analytics software, som blev lanceret tilbage i 2012. Platformen stammer fra en forældet generation af hjemmeside og er bygget op omkring måling af cookies, sidevisninger og aktiviteter fra stationære computere.

Google har annonceret at Universal Analytics vil stoppe med at virke fra d. 1. juli 2023.

Det nye Google Analytics er betydeligt anderledes fra det gamle. Derfor er det vigtigt at kende til de fordele der følger med. På den måde kan du få værdi fra den nye platform hurtigere.

Google introducerer Google Analytics 4

GA4 giver flere muligheder til at skræddersy jeres måling og analyse end førhen. Det betyder, at I med en gennemarbejdet plan kan finde frem til, de indsigter der kan skabe resultater for din forretning.

“Google Analytics 4 skaber mulighed for at give endnu dybere indsigt i kunderejsen og opdage, hvad der virkelig engagerer dine kunder.”

Få bedre indsigter i kunderejsen med Google Analytics 4

Disse indsigter kan bruges til at tage marketingbeslutninger og forbedre dine resultater ved at spore interaktioner på tværs af dine web og app data.

Teknologien udvikler sig hurtigt i webanalyse, og GA4 har taget højde for dette. GA4 er bygget til den måde hjemmesider fungerer på i dag med events. Events er de interaktioner brugeren laver på hjemmesiden.

Med den nye event-model tages der højde for en fremtid med eller uden cookies.

Google Analytics 4 præsenterer mange nye features og arbejdsgange. Vi har kogt det hele sammen og fundet frem til 4 af de største ting.

Indsigter og prognoser med machine learning

Takket være Googles machine learning model, kan du automatisk få advarsler fra GA4, når der opstår tendenser i din data.

Nogle af de spændende ting ved GA4 handler om estimater og prognoser. Google kan f.eks. forudsige hvornår du vil sælge mere af et bestemt produkt, så du kan være et skridt foran efterspørgslen.

Google Analytics 4 kan også lave prognoser blandt eksisterende kunder. Med machine learning som motor, kan platformen udregne churn sandsynligheden eller se omsætningspotentialet i dine kundesegmenter.

Google lægger stor vægt på de her <em>predictive metrics</em> og giver udtryk for at der vil komme flere, end de 3 typer vi har i dag. Indtil da bruger vi gladeligt, de nye prognoser vi har.

Målgruppeindsigt på tværs af platforme og enheder

Få en bedre forståelse af dine kunderejser med Audience Insights.

Gør dine marketing kampagner smartere med målgruppeindsigter på tværs af enheder og platforme. I det gamle Analytics spores og analyseres data fra web og apps separat fra hinanden. I GA4 kan man synkroniserer data fra web og app og på den måde få et bedre indblik i hele kunderejsen.

Overordnet set giver GA4 mulighed for et mere komplet billede af kunderejsen, ved at analysere performance på tværs af enheder og platforme. Du kan segmentere i en masse forhold, som kan få direkte eller indirekte betydning for din forretning.

Audience insights kan derfor danne grobund for en optimeret omnichannel oplevelse, som vil hjælpe dine muligheder for salg.

Og selvom du ikke har en app i dag, er GA4 en fremtidssikret løsning, hvis du udvikler en senere.

En dybere integration med Google Ads

Det er ikke en nyhed, at Google Ads og Google Analytics taler sammen. I GA4 har de dog fokuseret på at drage fordel af mere samspil i mellem de to platforme. Det nye der sker i den forbindelse, er at Google Ads kan bygge endnu flere custom audiences baseret på machine learning samt web og app data.

Allerede nu kan du lave målgrupper segmentereret efter de data der er relevante for dig, uanset hvordan de interagerer med din forretning.

Du kan f.eks. styre annoncebudgettet i Google Ads ved at lade Google prioritere visning af dine annoncer til kunder der omsætter for mere.

GA4 introducerer ny måde at tracke

Googles helt store ændring i hvordan man tilegner sig data, er bygget til en fremtid med eller uden cookies.

Analytics går fra at være session baseret måling, til at måle på events. F.eks. er page_view nu et event. Det er her at den stejle læringskurve, med nye arbejdsgange kommer ind i billedet. Selv for en garvet marketeer kan det ved første blik virke indviklet, at lave en opsætning der er skræddersyet.

Ikke desto mindre betyder den nye tracking metode, at man kan tilegne sig mere detaljeret viden om sin kunder, end man kunne før. Du får lov til meget fleksibel data-modellering, men der er mindre standard tracking fra start. Så det er en oplagt mulighed for dig at gennemtænke web-analysen.

Google har nogle standard prædefinerede events, som du får med fra start. Det er hhv. Sidevisninger, scroll, udgående klik, video engagement og fil download.

Fokus på privatlivs- og cookiepolitikker med event-tracking

Siden GDPRs indtræden har det været svært at navigere, hvad man må med automatiserede platforme som f.eks. Google Analytics. Når du ikke selv styrer indsamlingen af data, er det svært at sikre lovgivningen bliver overholdt.

Problematikken bestod primært i at tredjepartscookies nu er ulovlige, og det blev svært at sørge for, at dataindsamlingen ikke trackede dem. Det har Google gjort simpelt i GA4, ved kun at tracke førstepartscookies. Det betyder, at du kun får data, når brugeren har givet accept på din hjemmeside.

The bottomline is…

GA4 er et essentielt webanalyseværktøj, som kan give værdifulde indsigter i jeres kundesegmenter. Der er utallige fordele ved at skifte til GA4 allerede nu, heriblandt tracking på tværs af platforme, mere kontrol over din data og smartere indsigter og prognoser med machine learning.

Så det er selvfølgelig bare med at komme i gang!