Med et navn som Checkmate, ligger det i kortene, at vi selvfølgelig er et bureau, som elsker et verdens ældste brætspil – skak!
Hvis du selv spiller skak eller arbejder du inden for markedsføring, så vil vi vove den påstand at du bliver glad for at læse disse guldkorn.
Tænk engang hvis skak faktisk er meget mere end blot et brætspil, som simulerer krigsførelse – måske skak faktisk kan dryppe lidt nyttig viden ned på de grundlæggende principper inden for markedsføring og dens tilhørende strategiske værktøjer… trommevirvel…
Så hvilke principper er der mellem skak og markedsføring, og på hvilken måde kan disse principper for skak gavne den strategiske planlægningsproces for markedsføring?
Hos Checkmate tror vi på, at ALLE kan spille skak.
Lidt ligesom at ALLE i dag kan lave en hjemmeside – også selvom man overhovedet-aldrig-nogensinde-i-livet-ever har kigget på én eneste kodelinje.
Bemærk – vi taler ikke om kvalitet nu. Blot at alle kan spille skak og alle kan lave en hjemmeside.
I modsætning til den almindelige overbevisning om, at skakbegyndere skal lære skakåbninger, anbefales det, at de i stedet lærer slutspil og taktik. Faktisk er åbninger for de eksperter, der har mestret det hele og nu leder efter optimering og bedre kontrol over hele spillet.
Da åbninger lægger det strategiske fundament for hele spillet, har det ikke meget værdi, hvis man ikke har nok erfaring til at forudse de kommende træk.
BUM – vi kigger lige på marketingsdelen af det du lige har læst…
I marketingpraksis mener vi, at hvis virksomheden opererer i velkendte og veletablerede markeder, er strategi et must. Hvis markedet er nyt, og virksomheden er i en såkaldt opstartsfase – eller det fancy “startup”-firma, bør virksomheden fokusere på noget andet, ikke strategi.
Kort fortalt, strategi er kun nødvendig, når man har mestret kunsten at eksekvere og samtidig har fuld forståelse for den situation, som virksomheden befinder sig i. Ellers lad vær med at spilde tid på at være strategisk.
Har du nogensinde hørt om “bullet”-skak?
Bullet skak er et parti, hvor begge spillere enten har 1 eller 2 minutter til at gøre det af med sin modstander. Av av av.. Sikke noget stress, hva?
Der er en grundlæggende regel for alle bullet-skakspillere, “DO NOT MAKE ANY BLUNDER”, og det er det!
I bullet skak er der en smuk afveksling mellem timing og nøjagtighed, og når spillerne skal foretage omkring 40 træk inden for 1 minut, er nøglen til overlevelse at spille og rykke hurtigt. Altså resulterer (tidskrævende) strategiske overvejelser oftest i nederlag.
Oversat til marketing: Har du nogensinde tænkt over, hvorfor deadlines er blevet så pokkers vigtige?
Når projektledere sidder med perlesved i øjenæblerne og stresser over hver eneste detalje for at sikre, at projektet ikke glider, kan man nogle gange godt sidde og undre sig over, om det virkeligt er så kritisk med den der tidsplan…
Når alt kommer til alt, vil et par dage eller uger fra eller til vel ikke vælte hele møget – eller vil det?
Time To Market
I disse moderne tider har princippet omkring Time To Market (TTM) aldrig været hottere. Når det kommer til markedsføring kommer og går markedsmulighederne ekstremt hurtigt – lidt ligesom bullet skak.
Hvad man skal huske er, at for meget tid, der bruges på planlægning ofte resulterer i spild af andre gode muligheder, der er til rådighed. Når deadlines er stramme, er tidskrævende strategier ikke vejen frem.
Det skal nævnes, at vi godt ved at markedsføring og skak er to forskellige ting med forskellige principper – men det interessante er nogle gange at se efter de store brede linjer, hvor strategi og taktik optræder lignende – output skulle i sidste ende gerne være identisk, om vi snakker forretning eller skak.
Derfor hedder vi Checkmate.