Vidste du, at mindst 70% af B2C virksomheder erhverver kunder via Facebook?
Fordelen ved sociale medier, modsat outdoor marketing er, at det er lettere at lære dine modtagere at kende.
Med analyser i værktøjer, som bl.a. Facebook Insights, kan man med få midler aflæse og forstå demografi og adfærdsmønstre hos dine kunder.
Det giver ikke kun mulighed for at målrette kommunikationen til din målgruppe bedre, men det hjælper dig også med at forstå dine kunders helt specifikke behov.
Nu har danskerne aldrig helt forstået Twitter, men hvad der gør marketing på Twitter, Instagram og Facebook fedt er, den direkte forbindelse til dine kunder.
Det lyder måske lidt stalker-agtigt, men du har jo muligheden for at læse dine følgers tweets og statusopdateringer og derved få indsigt i deres daglige liv (og måske justere din marketingstrategi som et resultat). Hvilke produkter køber de og hvorfor? Hvad laver de i weekenden? Hvilke slags indlæg elsker de at dele, og fra hvilke hjemmesider?
Du kan også bruge de sociale medier som et værktøj til at forbinde med andre komplementære, ikke-konkurrerende virksomheder eller journalister, der deler din interesse og branche. Det er set før, at et kommende win-win samarbejde hurtigt bliver etableret mellem mennesker og virksomheder – måske er det blot et “retweet” væk.
De sociale medier kan bruges til god kundeservice
Fordi de sociale medier fungerer bedst i real-time, giver det dig pludselig adgang til feedback eller spørgsmål fra dine kunder og følgere. De forskellige Politiafdelinger i Danmark har bl.a. haft stor succes ved at anvende Twitter som kommunikationsværktøj til informationer, som skal deles hurtigt til offentligheden – og en pressemeddelse på hjemmesiden rammer sjældent mange mennesker. Hvornår har du sidst været inde på din regions politihjemmeside? Nej vel?
Et andet eksempel er, hvis et hostingselskabs server går ned – via de sociale medier kan de hurtigt kommunikere, hvad problemet er og at de arbejder på sagen. Derved får deres kunder hurtigt disse informationer og slipper så for at sidde i telefonkø, ligesom hundredvis af andre bekymrede medkunder.
Uanset hvad du sælger, og hvem du sælger den til, kan de sociale medier hjælpe dig med at vækste på både brandgenkendelighed og på bundlinjen.
Der er mange flere grunde til at de sociale medier er smarte til marketing – har du lyst til at høre mere og om hvordan det kan give mening for din virksomhed, så kontakt os for et uforpligtende møde. Vi “socialiseres”-ved ?