Du har måske hørt frasen “Vi designer selvfølgelig altid hjemmesider, som Mobile First”. Men hvad dækker dette begreb over?
Responsive hjemmesider har eksisteret forholdsvis længe, og alle statistikker viser, at flere og flere mennesker bruger deres smartphones til at surfe på nettet, online shopping og selvfølgelig de sociale kanaler.
Altså har det digitale landskab ændret sig, og virksomheder har indset, at forbrugerne nu har adgang til mere indhold på deres mobile enheder end nogensinde før.
Som du nok har gættet ud fra fra navnet, så betyder “Mobile First”, at der designes en online-oplevelse til mobil, før den designes til desktop eller andre enheder.
Tidligere var det mobile design blot en eftertanke, som kunne “tilpasses” ud fra det faktiske design, som blev lavet til desktop.
En Mobile First tankegang kræver først og fremmest en ny tilgang til planlægning, UX design og udvikling, der sætter de håndholdte enheder i spidsen for både strategi og implementering.
“If your plans don’t include mobile, your plans are not finished.”
WENDY CLARK, COCA-COLA
Mobile First skifter paradigmet fra den traditionelle online brugeroplevelse.
I stedet for at brugerne ser desktop-versioner af hjemmesider på deres mobilenhed, og så skal til at “pinche”/zoome skærmen, kan man med Mobile First, designe og udvikle specifikt til deres mobilenhed.
Dette stiller så spørgsmålet: Hvordan vil disse Mobile First hjemmesider så se ud på desktop/computere?
Det er ikke rocket science, men der stilles flere krav til planlægningen. Webdesignere skal skræddersy brugeroplevelsen til flere sammenhænge – brugere der er på farten, langsom internetforbindelse og tekster skal være let at læse og navigere i på små skærme. Billeder skal ikke fylde for meget, men stadig ikke være i dårlig kvalitet og alt indhold skal justeres for at kunne vises korrekt på den enhed, som en bruger ser på den.
Seneste statistikker fra 2018 viser, at mobilbesøgende står for 52% af den globale webtrafik – desktop har 44,1% og tablet har under 4%.
Mobile enheder er nu det primære middel til at få adgang til hjemmesider, og antallet af personer, der bruger hjemmesider på mobilenheder, stiger hvert år.
Google har bekræftet, at hvis din hjemmeside ikke er optimeret til mobile enheder, så vil du ikke blive indekseret på søgemaskinen ligeså vel som mobilvenlige hjemmesider. Dette skyldes, at Google giver din hjemmeside point for at være brugervenlig – og med en ikke-mobilvenlig platform, vil din hjemmeside blive set som dårligere kvalitet end hjemmesider med optimeret brugeroplevelse på alle enheder.
Spørgsmålet er, om din hjemmeside er optimeret til at være mobilvenlig. Tag fat i dit digitale bureau, eller lad os tage en uforpligtende kop kaffe og tale om det.