Marketing med testimonials
Pyha, der er nok at tage fat på…
At kommunikere med din målgruppe har aldrig været vigtigere – dit firma har i dag et website, I sender nyhedsbreve, I er på Linkedin, Facebook, Instagram, Pinterest og måske endda TikTok
Fælles for alle kanalerne er, at I har et mål om at skabe opmærksomhed omkring jeres brand og service. Men opmærksomhed kan ikke blot stå alene, det er bare ikke nok.
Marketing og kommunikation <em>er</em> virkeligt mange ting, og heldigvis er der nogle greb man kan anvende, som virker på tværs af sociale medier, email marketing og websites. “Nå er der dét?”, tænker du så – og her kommer det.
Når du skal til at producere content til jeres marketingaktiviteter, så tænk altid på at opbygge så meget tillid og troværdighed, som du kan. Dine kunder vil ikke bare vide, at du kan løse deres problem – de vil vide, at du kan gøre det bedre end nogen af dine konkurrenter.
Her kommer værktøjet “testimonials” pludselig til din undsætning! Kært barn har mange navne, så lad dig ikke forvirre af det – det kan hedde kundeudtalelser, quotes fra kunder, testimonials, udtalelser, m.fl.
Faktum er bare at testimonials er utrolig effektive – spørg ethvert digitalt bureau eller kommunikationshus.
“En del af grunden til at testimonials er så vigtige, er, at de hjælper med at skabe en dybere og mere følelsesmæssig forbindelse til dit brand.”
Alle marketingfolk
I baren med testimonials
En lille øvelse
Forestil dig at du står i en bar og fortæller en random person, hvor mega sej og dygtig du er. Hmm, umiddelbart tænker man, at det kan blive lidt akavet, når budskabet ikke rigtigt trænger ind hos modtageren.
Men tænk så eksemplet, hvor det ikke er dig, som fortæller det – men i stedet står du bare oppe i baren, passer dig selv og i den anden ende af baren er der en person, som fortæller en anden person om, hvor awesome ham for enden af baren er – altså dig.
Effekten er mangefoldig og langt mere troværdig.
Sådan skal du tænke testimonials.
Statistik om testimonials
Ja det’ fint.. Bak det lige op med lidt data
Så gerne. Der findes enormt meget data og statistikker for vigtigheden og effekten at anvendelsen af testimonials – et par af dem finder du nedenfor:
- 91% af forbrugere i aldersgruppen 18–34 stoler lige så meget på online testimonials som anbefalinger fra familie, venner og andre personlige bekendte. (BrightLocal, 2020)
- Knap 64% af forbrugere vil sandsynligvis tjekke Google online anmeldelser, før de besøger en virksomheds hjemmeside. (ReviewTrackers)
- 90% af de adspurgte siger, at positive onlineanmeldelser eller testimonials påvirkede købsbeslutninger (Zendesk, 2020)
- 97% af B2B-kunder nævnte testimonials og peer-anbefalinger som det mest pålidelige type indhold. (Demand Gen Report)
- Testimonials eller kundeanmeldelser hører under indholdstypen “user-generated-content”, som søgemaskiner tager i betragtning. (Google 2019)
Kort sagt skaber testimonials noget af en selvopfyldende profeti omkring relationen med din målgruppe.
Når der er mennesker der nyder dit produkt eller som bliver hjulpet af din service, så skal du opfordre dem til at give en positiv anmeldelse eller udtalelse.
På den måde giver du dine kunder muligheden for at blive “brandfortalere”, hvilket opbygger mere tillid og troværdighed, end du nogensinde kunne gøre på egen hånd.
“Forbrugere stoler naturligvis mere på hinanden, end de stoler på et brand.”
Så konklusionen er, at testimonials tilfører større vægt til de beslutninger, som din målgruppe skal træffe. De første glade kunder tilskynder derfor til flere køb, hvilket skaber flere glade kunder osv.
Når du kombinerer testimonials med andre effektive markedsføringsaktiviteter, skaber du et mere solidt narrativ, som får dit brand til at skille sig ud og gøre et unikt indtryk – pludselig bliver dit budskab forstærket på den bedst mulige måde.
Har du en strategi om at anvende testimonials i din marketingstrategi, men mangler lidt sparring på hvordan og hvorledes, så spørg dit reklamebureau eller digitale bureau til råds – mon ikke de kan få dig flyvende i en fart?
Tager dit bureau ikke telefonen? Så ring her…
+45 71 74 74 26