en
Creative digital agency
©2024

Man kan fodre svin med digitale bureauer

19. okt. 2018

#Analytics
#Data
#Digital Bureau
#Online Marketing
#Reklamebureau
#SEO
#SoMe
#Statistik
#Tracking
De blomstrer op overalt, disse hurtige, målbevidste bureauer med en mindre formel og struktureret opbygning.

Med et marked midt i en højkonjunktur, som konstant efterspørger mere og mere digital markedsføring, har den digitale bureau branche aldrig haft det så godt – og ej heller haft så mange spillere. Kort sagt kan man fodre svin med digitale bureauer.

Hvis man er interesseret i en karriere hos et digitalt bureau eller overvejer at hyre et bureau til at lave ens digitale markedsføring, kunne det give god mening at læse følgende ord omkring “cowboy markedet” aka. digitale bureau branche.

Mad Men

Traditionelle bureauer er primært ansvarlige for at producere tv-, radio- og avisannoncer med henblik på at sælge produkter for deres klienter/kunder. Lidt ligesom den fantastiske serie fra AMC – Mad Men. Fremgangsmåden involverede en opbygning af accounts, som derefter skulle behandles individuelt. Bureauet skulle altså producere annoncen/reklamen for en større sum penge, for derefter at blive placeret på et passende medie, for en anden sum penge. Simpelt!

I dag er marketing-verdenen lidt mere strategisk, da forbrugerne både er villige og i stand til at få adgang til et langt bredere udvalg af produkter på meget kort tid. Når det kommer til B2C (salg til privatpersoner), kan digitale bureauer stadig være ansvarlige for branding og kunderesearch, men de er mere tilbøjelige til at tage en aktiv lead-genererings approach end de traditionelle bureauer, som ellers udvikler en kampagne og “håber” at den vil virke.

I en tid hvor alle er online og technologien går så stærkt, skal digitale bureauer også være gearet til at følge med – hver dag. De fleste virksomheder passer dét de er gode til, og har derfor ikke tid til konstant at holde sig opdateret med det nyeste og mest effektive inden for online marketing – dette er en væsentlig forklaring på, hvorfor så mange digitale bureauer blomstrer op – markedet er enormt!

Hvem arbejder hos digitale bureauer?

Strukturen på af et digitalt bureau kan variere meget, lige fra nogle få specialister, der primært tager sig af indholdsstrategi og udvikling, til et stort team bestående af en række specialister. Hos større bureauer med en mere traditionel struktur vil der sandsynligvis være et accountmanagement team, projektledelse, et kreativt team, SEO/SEM-specialister, en udviklingsafdeling og et regnskabsteam. Mange kaskettter, som alle skal involveres og betales – et vigtigt parameter for hhv. budget og timeline.

Typer af digitale bureauer

Veletablerede, store bureauer har typisk et personale, der normalt består af tekstforfattere og kreative med mange års erfaring. De vil arbejde på store kampagner, og derfor også store budgetter. Sådanne kampagner har ofte et globalt omfang og indeholder et bredt udvalg af reklamestrategier, herunder traditionelle print- og tv-annoncer.

Der er masser af større bureauer derude, der tilbyder en blanding af marketing approaches. Disse er også kendt som full-service bureauer. Full-service bureauer er i stand til at påtage sig store projekter, som omfatter en lang række markedsføringsaktiviteter, herunder print og tv, der sikrer brandmæssig sammenhængskraft hele vejen igennem. Afhængigt af virksomhedernes budget og industri kan ansættelse af dette type bureau være yderst nyttig. Hvis en virksomhed ønsker hele pakken og er parat til at betale for det, kan de få en professionel, sammensat og problemfri kampagne, der indeholder en lang række medieformater.

“Niche-bureauer”, hvis vi skal kalde dem det, er derimod typisk mindre i størrelse og mere specialiserede. De vil normalt have et stærkt fokus på et eller et par elementer inden for digital markedsføring. For eksempel design og udvikling af hjemmesider, samt sociale medier. Mindre virksomheder og dem med et mindre markedsføringsbudget vil oftest overveje et sådant digitalt bureau, hvis de har brug for hjælp med et par af disse områder.

Disse “niche” digitale bureauer, som bliver mere og mere almindelige, er ofte små virksomheder med fokus på en mere personlig og muligvis mere innovativ service. De er mere tilbøjelige til at have et team af specialister, som omfatter sociale medier, content, analytikere og designspecialister.

“Commit to a niche. Try to stop being everything to everyone.”

Digitalt marketing handler om data

Digitale bureauer er specifikt data- og resultatdrevne på måder, som traditionelle reklamebureauer aldrig ville kunne være, simpelthen fordi de ikke har værktøjerne. De bedste digitale marketing managers fordyber sig i testing og statistikker for at kunne forudsige den ideelle ROI for en given kampagne. Selvom der altid er trial and error involveret i testing, er der typisk udviklet en sammenhængende strategi, som er baseret på et specifikke sæt tests, der vil kunne nå et opnåeligt mål for at øge konverteringsraten.

Digitalt indsamlet data er nøglen til bestemmelse af forbrugeradfærd og køber persona. Gennem specialiserede værktøjer som AI bliver digitale marketingsspecialister bedre til at vurdere forbrugeres købsmønstre og derved bedre til at opbygge marketingstrategier som tapper ind i disse.

Digitale strategier

Grundlæggende marketing teknikker omfatter etablering af et unikt selling proposition, samt analysering af målgrupper for at udvikle en marketingstrategi, der virkelig opfylder kundernes behov. I dag bliver det lettere og lettere at engagere sig med sin målgruppe gennem de sociale platforme. Branddifferentiering kan derimod være lidt vanskeligere, fordi forbrugerne konstant bliver overvældet af information.

En af de unikke ydelser, som mange digitale bureauer kan tilbyde, er at udvikle en specialiseret kampagne baseret på ikke kun relationsmarkedsføring for salgstragten (for eksempel sociale medier), men en kampagne som går ind og konvertere salg. Dette kan indeholde ting som:

  • Forbedring af website design og funktionalitet
  • Udvikling af passende indhold
  • Måling og testing ved hjælp af dataanalyse
  • Omfattende research for at opnå kundedata og kendskab
  • Indarbejde SEM og SEO for at forbedre en virksomheds søgerrangering

Hos Checkmate mener vi, at et hvert digitalt bureau bør være forpligtet til løbende at teste, omprøve og raffinere strategier for at maksimere en kundens langsigtede ROI.

Karriere inden for digital markedsføring?

Hvis du overvejer at gå ind i en karriere inden for digital markedsføring, eller hvis du allerede er på vej ind i branchen, og du forsøger at finde ud af, hvad du skal specialisere dig i, er der sandsynligvis allerede et område, der passer til dit specifikke skillset og passion. Der er så mange hjørner i den digitale verden, som fortsat er urørt eller uudnyttet – så det er bare om at komme i gang med det, som du finder interessant og sjovt, så kan det kun blive en succes!

Hvis du allerede arbejder på fuldtid hos et digitalt bureau, er det en god idé at kigge efter det, som du kan se, kunder allerede efterspørger, men som I måske ikke rigtigt kan levere på, da stadig er “the new shit”.

Der er mange fordele ved at forfølge en karriere inden for digital markedsføring – uanset om du gør det freelance eller internt, er du sikker på at markedet ikke bliver mindre. Der er konstant udfordringer både kreativitet og teknisk, så det er bare om at hænge på. Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte Checkmate, hvis du vil høre mere om hvad et digitalt bureau som os får tiden til at gå med.